Жовтень, 2020
Фільм із серії "Великі українці"
Іван Франко
Опорний матеріал І курс
Тема. Іван Франко.
«Сойчине крило» - жіноча доля в новітній інтерпретації. Образ героя-адресата –
уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком». Гуманізм новели
Епіграф. Кохання – як вода – плавке та бистре, рве,
грає, пестить, затягає й топить. (Леся Українка)
1.
Історія написання.
«Сойчине
крило» було вперше надруковано в зб. «На лоні природи» у 1905
році. Твір має підзаголовок «Із записок відлюдька».
2. Жанр: новела. «Сойчине крило» має такі ознаки новели: напружений сюжет,
драматизм твору, незвичайне закінчення.
3. Композиція твору незвичайна — «твір у творі», твір з обрамленням.
Герой-адресат читає
листа, у якому розповідається історія його кохання з дівчиною та етапи страдницького
життя героїні; змінюється настрій і світогляд
героя; зустріч героїв.
Експозиція - ми
дізнаємося про Хому, який святкує своє сорокаріччя напередодні Нового року. Зав’язка
твору – отриманий лист із незнайомою адресою.
Розвиток
дії –
пригоди Марії.
Кульмінація
–
чи зможе пробачити Хома Сойку.
Розв’язка
–
повернення Марії.
4. Бесіда за змістом
прочитаного.
1) -
Назвіть головних героїв твору.
2) -
Як Хома вирішив зустрічати Новий рік?
3) -
Чи завжди він так святкував?
4) -
Хто в цьому винен?
5) -
Яку звістку отримав напередодні Нового року?
6) -
А сам любив писати листи?
7) -
Що знайшов у листі?
8) -
Де взяла крила Маня?
9) -
Про кого він дізнався з листа?
10) -
Як склалося життя Сойки?
11) -
Чи легко Хомі було читати листа?
12) Як
закінчується новела?
5. Робота над порівняльною характеристикою
героїв.
• Герої новели Франка «Сойчине крило» —
різні емоційні типи. Спробуйте зіставити їх.
Герой-оповідач, Хома (Массіно)
|
Марія
|
«Естет» — любить музику, книги, квіти. Глибоко ображений зрадою дівчини,
викреслив її з пам’яті. У любові спокійний, самовпевнений, не розуміє жіночої
психології, того, що жінку треба «завойовувати» постійно, що кохання потребує
душевних зусиль, праці. Під впливом листа змінює погляди, розуміє, що таке
справжнє життя і справжні пристрасті, стає «живим чоловіком»
|
Емоційно багата натура, життєрадісна, передбачувана, примхлива, прагне до
пізнання світу й отримує це пізнання до жахливих глибин. Її приваблюють
яскраві натури. Романтична, розуміє справжність свого почуття лише пройшовши
важкі випробування
|
6. Основні ідеї
новели Франка «Сойчине крило».
1)
—
Кохання — це високе, облагороджуюче почуття, це «робота душі».
2)
—
Тільки втрачаючи, людина розуміє цінність втраченого.
3)
— За
помилки у виборі доводиться відповідати, нести спокуту.
4)
— Не
можна жити лише емоціями.
5)
— На першому
місці у стосунках між людьми мають бути гуманізм, відповідальність за власні
вчинки.
Опорно-дидактичний матеріал до уроку
Тема: Поема «Мойсей» -
одна з вершин творчості І.Я.Франка. Проблематика твору. Неоромантичне звучання
поеми
Словничок
до уроку
Народ – населення держави, жителі країни.
Нація – історична форма спільності людей, об’ єднаних мовою, територією, певними рисами культури і
характеру
Раб – людина, яка втратила свої права, свободу дій.
Юрба – велике
безладне, неорганізоване скупчення людей; натовп.
Пригадайте, хто такий Мойсей?
Історична довідка
Мойсей – біблійний пророк. Він народився рабом у Єгипті. Один із фараонів наказав убивати кожного новонародженого єврейського хлопчика. Мати Мойсея, щоб врятувати своє дитя, сплела з очерету невеличкий кошик, поклала туди сина й віднесла до річки Ніл. Знайшла його дочка фараона, назвала Мойсеєм, що означає «витягнений із води» . Дорослий вже Мойсей втік від фараона й оселився в країні Мідіян. Коли пас отару і прийшов до Божої гори, йому з’явився Ангел Господній. Ангел передав волю Господа – Мойсей мав вивести ізраїльський народ з Єгипту до Землі Обітованої. Сорок років блукав зі своїм народом Мойсей по пустелі, учив і картав за непослух, як батько. Довів євреїв до границі Землі Обітованої, але народ забув, що він покликаний Богом і зневірився. Мойсей піднявся на гору Нево, щоб молитися. Там Бог показав йому землі Палестини , в які увійшов народ та не ввійшов туди їх вождь. У віці 120
років помер пророк Мойсей на горі Нево.
Паспорт поеми Івана Франка «Мойсей»
1. Рік видання – 1905
2. Жанр – ліро-епічна філософська поема на біблійну тему
3.
Поштовх до створення твору – це
скульптура Мікеланджело —
образ біблійного Мойсея, яку побачив І.Франко, перебуваючи в 1904 р. в Італії. Ідейним поштовхом до написання прологу були
революційні події 1905 р.
в Росії та в Україні.
4.
Тема – зображення «смерті Мойсея як
пророка, не визнаного своїм народом»
5.
Ідея – пробудити в народу прагнення
досягти свободу і бути господарями на своїй землі.
6.
Композиція – пролог і
двадцять пісень.
7.
Художній напрям, стиль: поему
написано в руслі неоромантичної стильової течії українського модернізму. (Неоромантизм – стильова течія, що виникла в українській літературі й мистецтві на початку ХХ століття. Головні ознаки неоромантизму: підвищений інтерес до сильної особистості; культ героя – мужньої людини; життя, пов’ язане з незвичайними випробуваннями та пригодами.)
8.
Образи-персонажі: Мойсей — головний герой поеми;
князь конюхів Єгошуа; Єгова (Бог); єврейський народ; Датан і Авірон —
супротивники Мойсея; Азазель — демон пустелі.
9. Проблематика:
1)
стосунки народу та вождя;
2)
зневіра в собі;
3)
сутність справжнього лідера;
4)
конфлікт поколінь, рабської свідомості;
5)
невміння згуртуватися → відсутність власної державності.
11.Україна у поемі. У пролозі поет порівнює
ізраїльський
та український
народи,
їхню боротьбу за звільнення
. Франко проводить паралелі між євреями, які 40 років шукають
землю обітовану, та українцями, які протягом своєї історії не можуть сформувати
незалежну державу.
Бліц – опитування
- Якого року написана поема? Що стало поштовхом до
написання поеми та створення образу Мойсея?
- Визначте жанрову
приналежність твору.
- Якою є композиція
твору?
- Відомо, що в основу
поеми покладено біблійний сюжет. Чи переспівує його Іван Франко?
– Назвіть головних героїв твору.
– Скільки часу проблукав ізраїльський
народ?
– Яким бачимо Мойсея? Охарактеризуйте
його , використавши такі цитати: «позабутий пророк»; «дідусь слабосилий»; «віддав для ідеї все,
що мав у житті»; «голос зомлів, погасло вітхніння, літа гнуть, але
блиск в очах, мов дві блискавки в хмарі»; «волосся біле, як сніг»; «стареча оздоба».
Тема: Михайло
Коцюбинський. Психологічна новела «Intermezzo».
Автобіографічна
основа новели. Символічні образи.
Візитна картка новели «Intermezzo»
Назва . Слово «intermezzo»
(з італ. — перепочинок, пауза) — невеликий
музичний твір, що виконувався в перервах між актами трагедії чи опери.
Історія написання. Новела «Intermezzo» написана в
1908 році в Чернігові . Твір має автобіографічну основу
і присвячений кононівським полям.. М. Коцюбинський через інтенсивну
роботу, виконання службових обов’язків виснажився фізично і морально. Улітку
1908 р. письменник відпочивав у садибі відомого українського громадського діяча
Євгена Чикаленка в селі Кононівка (Київська область). Природа
збагатила письменника численними враженнями.
Жанр твору - імпресіоністична новела.
Новела -
один із видів епічних творів, близький за розміром до оповідання, але відмінний
від нього надзвичайною стислістю викладу, напруженістю розвитку сюжету,
несподіваністю розв’язки
Імпресіонізм (від франц. «враження») – художній
напрям, заснований на принципі безпосередньої фіксації вражень, спостережень,
співпереживань.
Тема новели - митець і суспільство.
Головні ідеї: 1. Необхідний
глибокий духовний зв’язок із природою, єднання з нею, щоб подолати втому,
зневіру, перепочити, набратися сил для нової боротьби.
2.
Ідея служіння митця народові.
Образи
новели – символічні.
Дійові особи, що спричиняють душевний неспокій
ліричного героя
|
Дійові особи, що лікують душу
ліричного героя
|
«Моя утома» — зневіра,
надломленість, депресія, розчарування .
«Три білих
вівчарки» - самозакохана Пава
— дворянство, Трепов — жандармерія (кличкою стало прізвище міністра
внутрішніх справ), «дурний Оверко» — принижене і темне селянство, якому
досить дати трошки волі і воно вже не кинеться ні на кого.
«Залізна рука
города»
— потяг і саме місто, що вторгається в життя особистості.
«Людське горе» — становище
народу.
|
«Ниви у червні» — символізують
життєву енергію, а її так не вистачає головному герою.
«Сонце» — символ вічності, космічної енергії,
сили.
«Зозуля» (народний образ)
— символ, що втілює надію і життя (образ часу).
«Жайворонки» — символ
творчого піднесення.
|
Сюжет новели
— безфабульний: за його основу взято не подієву інтригу, а характерну для
імпресіонізму гру настроїв. В «Intermezzo» вони проходять через три фази:
1. ДЕПРЕСІЯ. Вона викликана великою душевною
втомою ліричного героя від «світу
людей»
2. СПОКІЙНО-СПОГЛЯДАЛЬНИЙ СТАН. Цей стан
з'являється під впливом гармонії, якої сповнене життя природи.
3.ОБУРЕННЯ, ГНІВ, НЕТЕРПІННЯ. Зустріч із селянином-трудівником,
(кульмінація), розмова з яким викликає в митця і співчуття, і справедливе
обурення, й гнів; пробуджує нове бажання до творчості й боротьби. Ліричний
герой прощається з нивами і йде «між люди», в місто, служити своєю творчістю
народові.
Тема: Михайло Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків»
Візитна картка повісті «Тіні забутих предків»
Історія створення. Повість написано
у 1911р.
Поштовх для
написання: перебування М. Коцюбинського в селі Криворівня (Івано-Франківська
область), під час якого він отримав багато вражень від життя, звичаїв і обрядів
гуцулів.
Жанр:
повість
Тема:
зображення життя гуцулів у Карпатах на межі 19 - 20 ст. у гармонії з природою,
традиціями і звичаями, з язичницькими й християнськими віруваннями.
Ідея: гімн
природі, чистоті людських взаємин і почуттів, засудження бездуховного життя,
обмеженого дрібними потребами й інтересами.
Основні персонажі: Іван Палійчук, Марічка Гутенюк, Палагна, мольфар (чаклун) Юра;
Міфічні істоти: щезник (злий дух), чугайстир (добрий лісовий дух), нявка (міфічна лісова
дівчина, у котрої в спині діра,
через яку видно всі нутрощі, ці істоти начебто з’являлися у вигляді людей і
заманювали своїх жертв у різні пастки.).
Сюжетний ланцюжок: розповідь про дитинство
Івана Палійчука і про ворогування його родини із сім’єю Гутенюків — Іван знайомиться з Марічкою під час бійки
батьків — Він зближується з Марічкою, між ними
зароджується кохання — Іван тривалий час перебуває в наймах на
полонині — Повернувшись, юнак дізнається про смерть Марічки (коли дівчина переходила
річку Черемош, раптова повінь накрила її й забрала із собою) — Іван не вірить у
смерть Марічки, уважає, що це вигадки Гутенюків, і йде на пошуки дівчини — В
одному селі люди знайшли тіло дівчини, проте в ньому, посинілому й розбитому
річковим камінням, Іван не впізнає Марічки — Через шість років блукань Іван
повертається в село, одружується з Палагною — З часом Палагна стає «любаскою» сусіда Юри —
Іван про це знає, проте йому байдуже, він не може забути своєї Марічки — Хлопець
іде в гори й чує голос нявки-Марічки, прямує за нею, а зустрічає чугайстра,
який відволікає його — Ідучи за голосом
коханої, Іван зривається в урвище — Ледь живого Івана знаходять пастухи — Івана
ховають за місцевим звичаєм (з танцями й розвагами).
Мова твору. У повісті широко використовуються діалектні слова, тобто слова, які активно вживаються жителями Закарпаття (Гуцульщини)
Словникова
робота
Плай — гірська стежка.
Полонина — значна ділянка без лісу в Карпатах, яку
використовують для пасовища та сінокосу.
Маржинка — худоба.
Флояра — різновид сопилки, що має майже метрову
довжину і поширена на Гуцульщині.
Крисаня — капелюх, бриль (від слова криси —
відігнуті краї капелюха).
Спузар — казкар, знавець і оповідач казок, легенд,
переказів.
Легінь — парубок, юнак.
Черес — широкий, шкіряний пояс, зшитий з двох ременів
так, що має всередині порожнину для грошей тощо.
Конфлікт твору :
1)
між родами (Палійчуки – Гутенюки) – Іван – кохання — Марічка;
2)
людини з дикою гірською природою (Іван – злі духи та істоти);
3)
людини із власним «я» (роздвоєність Івана);
4)
побутовий (Іван – Палагна);
5)
людини з людським буттям (Іван – смерть).
Проблематика
1) Гармонія
між людиною та світом природи
2) Життя
і смерть, добро
і зло
3) Язичництво
і християнство
4) Сила
кохання і неможливість жити без нього
5) Роль
праці в житті людини
6) Стосунки
батьків і дітей
Цікаві факти
Сюжет повісті перегукується з трагедією Шекспіра
"Ромео і Джульєтта". Палійчуки і Гутенюки ворогують так само, як
Монтеккі та Капулетті. Діти з ворожих родів кохають одне одного. В кінці герої
гинуть.
1964 кінорежисер Сергій Параджанов створив за повістю
фільм. Головні ролі виконували Іван Миколайчук (Іван), Лариса Кадочникова
(Марічка). Кінокартина отримала 100 різних міжнародних премій і ввійшла до
двадцятки кращих фільмів світу.
Українська література – І курс
Перевір свої знання з теми:
«Михайло Коцюбинський. Життя і творчість. Повість
«Тіні забутих предків»
І варіант
1. Доповніть текст. ( 2 бали)
Михайло
Коцюбинський народився 17 вересня ________ у_________. Батько
його працював_____________, пив, через що часто міняв роботу. Мати, Гликерія
Максимівна Абаз, дуже любила сина, вкладала в нього всю душу.
Мабуть, не від добра Коцюбинські переїхали жити у село,
згодом — у містечко_______. Тут Михайла віддали до початкової школи (18__— 18__),
де він був дуже старанним учнем.
Потім — навчався в _____________у Шаргороді (1876 —
1880).
2. Визначте, які твори належать М.Коцюбинському.
А «Чорна рада»;
Б «Андрій
Соловійко»
В «Дорогою ціною»
Г «Перехресні стежки»
Д «Ялинка»
3. У новелі М. Коцюбинського «Intermezzo»
порушуються такі основні
проблеми:
А екології природи, єднання людини й
природи;
Б душевної рівноваги, повноцінного життя, мистецтва й митця;
В сільського життя, згубного впливу на
нього міста;
Г стосунків народу і влади, захисту
селянами своїх людських прав.
4. Слово інтермецо в перекладі з
італійської означає:
А) музика
Б) ніжна мелодія
В) враження
Г) перепочинок
5. У повісті «Тіні забутих предків»
змальовано такий регіон України:
А Буковина
Б Волинь
В Гуцульщина
Г Бойківщина
Д Галичина
6. Марічка при першій зустрічі з
Іваном:
А почала битися з ним
Б дражнила його
В пригостила цукеркою
Г погрожувала покликати старшого брата
Д подарувала йому сопілку
7. Щастю Івана і Марічки завадило:
А соціальна нерівність
Б приватна власність
В родова ворожнеча
Г нерозділене кохання
Д Іванова зрада
8. Марічка любила співати:
А колядки
Б гаївки
В співанки
Г співомовки
Д веснянки
9. Серед
героїв повісті зустрічаються такі міфологічні істоти:
А щезник
Б русалка
В чугайстер
Г лісовик
Д водяник
Е нявка
10.
(2
бали)
Серед
запропонованих тверджень знайдіть три правильних:
А Новелу «Intermezzo» М.Коцюбинський присвятив Кононівським полям
Б повість «Тіні
забутих предків» М.Коцюбинський написав під враженням поїздки
до Італії
В Дізнавшись про смерть Марічки,
Іван зник на 6 років
Г
Іван одружився на Палагні, бо кохав її.
Д Марічка, сумуючи за Іваном,
померла від хвороби
Е Однією з центральних проблем повісті є
проблема кохання
Немає коментарів:
Дописати коментар